Pirkanmaan festivaalien paluu kansainvälisille markkinoille -hanke tuki festivaalien paluuta kansainvälisille markkinoille vuosina 2023–2024 toteutettavien markkinointi- ja kansainvälistämistoimenpiteiden avulla. Toimiin kuuluivat mm. Pirkanmaan festivaalien digitaalisen saavutettavuuden parantaminen, yhdistyksen brändin kehittäminen, kansainvälisten verkostojen vahvistaminen, kulttuurimatkailuun tähtäävä myynti ja markkinointi valituissa kohdemaissa sekä yhteistyön palauttaminen eurooppalaisten sisarfestivaalien kanssa pandemia-ajan jälkeen. Kansainvälisille markkinoille tehtiin uusi monivuotinen festivaaliesite, jonka lisäksi verkostolle kehitettiin yhteinen, tunnistettava ja kansainvälisesti saavutettava ilme sekä myös englanniksi hyvin palvelevat verkkosivut.
Toimenpiteet 2023–2024
Vuoden 2023 aikana hankkeessa parannettiin verkoston digitaalisten kanavien kielellistä saavutettavuutta ja yhtenäistettiin visuaalista ilmettä, tehtiin kansainvälistä markkinointia mm. kahdessa eri kansainvälisessä lentomatkailujulkaisussa (Baltic Outlook ja Scan Magazine), toteutettiin kansainvälinen somekampanja yhteistyössä Visit Tampereen kanssa, tuettiin jäsenfestivaalien verkostoitumismatkoja oman alan kansainvälisille festivaaleille sekä kutsuttiin kansainvälistä mediaa tutustumaan Tampereen Teatterikesään, Finlayson Art Areaan ja Tampereen kaupunkiin kulttuurimatkailukohteena. Elokuussa 2023 järjestettyyn mediavierailuun osallistui 8 edustajaa kuudesta eri Euroopan maasta, ja se poiki merkittävää näkyvyyttä Tampereelle kiinnostavana kulttuurimatkailukohteena.
Vuonna 2024 festivaalien verkostoitumismatkat jatkuivat, minkä lisäksi Pirfest kutsui Tampereelle uuden kansainvälisen mediaryhmän Tampereen elokuvajuhlien aikana. Lisäksi yhdistys toteutti kaksi verkoston sekä alueen festivaalien edustukseen keskittyvää kansainvälistä markkinointitapahtumaa valituissa kohteissa, jotka olivat Jazzkaar Festival Virossa ja European Festivals Associationin järjestämä festivaalitoimijoiden verkostotapahtuma Arts Festivals Summit Saksassa. Arts Festivals Summitissa Pirkanmaan festivaalit ry pääsi tutustumaan EFA:n kaupungeille ja alueille suunnattuun EFFE Seal -verkostoon Tampereen kaupungin kanssa ja pohjustamaan mahdollista hakuprosessia.
Hankkeen tulokset
Hankkeen myötä 10 Pirkanmaan festivaalit ry:n jäsentapahtumaa sai toteutettua henkilöstönsä verkostoitumismatkan oman taiteenalansa kansainväliselle festivaalille Euroopassa. Pirkanmaan festivaalit ry:n henkilöstö puolestaan kasvatti omaa kansainvälistä osaamistaan, verkostojaan sekä festivaaliverkoston ja Pirkanmaan alueen tunnettuutta mm. Ranskaan suuntautuneella opintomatkalla, Viroon tehdyllä showcase- ja promootiomatkalla sekä festivaalialan konferenssimatkalla Saksassa.
Verkostoitumisen ja markkinoinnin ohella matkoilla päästiin myös benchmarkaamaan kansainvälisten festivaalitoimijoiden käytäntöjä ja keskustelemaan taidetapahtumien tulevaisuudesta ja kehittämisestä eurooppalaisten festivaalialan vaikuttajien kesken. Hankkeen myötä avautui myös mahdollisuus edistää Tampereen alueen kansainvälisen profiilin kehittämistä festivaalit edellä: Saksan konferenssimatkan myötä Pirfest sai tuotua yhteen Tampereen kaupungin edustajat sekä European Festivals Associationin, jonka EFFE Seal for Festival Cities and Regions -laatuleima Tampere harkitsee hakevansa. EFFE Seal toisi Pirkanmaan alueelle, Tampereen kaupungille sekä festivaaleille erottautumistekijän vahvana ja kansainvälisenä kulttuuritapahtuma-alueena.
Pirkanmaan rikas kulttuurielämä ja festivaalit saivat hankkeen aikana kansainvälistä näkyvyyttä maksetun matkailumainonnan kautta mm. matkustamolehdissä sekä valikoituihin kohdemaihin suunnatussa somekampanjassa. Lisäksi Pirkanmaan alueen kulttuurikohteita ja tapahtumia päästiin esittelemään kansainvälisille toimittajille ja vaikuttajalle räätälöityjen mediamatkojen kautta. Mediamatkoja järjestettiin hankkeen aikana kaksi, ja niiden konkreettisina tuloksina syntyi lukuisia kansainvälisissä kanavissa julkaistuja media-artikkeleja ja somesisältöjä sekä paljon uutta osaamista matkakohteen brändäämisestä, kansainvälisestä mediayhteistyöstä sekä mediamatkojen suunnittelusta ja järjestämisestä.
Lisääntyneen kansainvälisen toiminnan myötä myös yhdistyksen kansainvälinen saavutettavuus parani. Verkkosivujen englanninkielistä sisältöä lisättiin merkittävästi, ja myös osaan sosiaalisen median postauksista lisättiin kieliversiot.
Lue hankeraportti: Pirkanmaan festivaalien paluu kansainvälisille markkinoille (2023–2024)
Hankkeen tukijana 1.1.2023–31.5.2024 toimi Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Hankeraportti
Kuva: Tiina Kuusisto ja Titta Vänskä Jazzkaar-festivaalin promootiomatkalla 2024, kuvaaja Susanna Koskimaa